ABSTRAK
Kaedah ini dicipta untuk :-
- membantu pelajar TAHAP DUA (4,5 DAN6) adab menulis ulasan nilai murni (BM Kertas 2 Bahagian C)
- tinjauan:pelajar sukar mengeluarkan pendapat dan idea.
- tindakan:mencipta teknik TA-KU-SU Sambil Menyanyi Dalam Petak Ajaib untuk bantu pelajar.
- Selepas 8 minggu, prestasi pelajar meningkat (ujian pos).
- Dapatan soal selidik pula menunjukkan pelajar lebih mudah mengingati, memahami dan seronok belajar menggunakan teknik yang diperkenalkan.
REFLEKSI
- kebanyakan pelajar tidak tahu cara dan format.
- Ulasan Nilai Murni – bahagian C BM Kertas 2, penyumbang 33% markah (20/60 markah).
- Sepatutnya menerima pelajar yang tiada masalah kerana sudah 2 tahun belajar tetapi perkara sebaliknya berlaku.
- Antara komen:
1.Cikgu, bahagian inilah yang paling susah untuk dijawab.
2.Saya main hentam aje, cikgu…
3.Saya tidak tahu cara hendak menjawabnya cikgu.
4.Cikgu BM kata, awak tulislah apa-apa yang sesuai. Janji ada jawapan…
-Kasihan kepada pelajar.
-Bertindak untuk membantu pelajar :
1. menarik minat
2. menulis ulasan nilai murni dengan baik
3. memperoleh keputusan yang baik dalam UPSR
OBJEKTIF KAJIAN
UMUM
- Mengubah tanggapan pelajar bahawa menulis ulasan adalah sukar.
- Membantu guru-guru BM mengajar dengan gembira dan menyeronokkan.
KHUSUS
- Membantu pelajar.
- Membimbing pelajar dari satu tahap ke satu tahap.
- Memperkenalkan kaedah yang dapat menarik minat pelajar.
- Mengubah cara pengajaran guru supaya pelajar merasakan bahawa proses
- P&P lalu adalah menyeronokkan.
TINDAKAN YANG DIJALANKAN
AKTIVITI 1-PENERANGAN BERKAITAN PETAK AJAIB
1.Papar jadual yang mengandungi 8 ruangan dikenali sebagai ‘Petak Ajaib’.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
biru, hijau, kuning,putih dan ungu.
KAD MERAH
Nilai murni atau pengajarannya ialah
KAD BIRU
- Halif
- Mahu
- Pergi
- Hutan
- Pakai
- Jaket
KAD HIJAU
- Kita
- Kita
- Kita
- Kita
- Kita
- Kita
KAD KUNING
- Hendaklah
- Mestilah
- Patutlah
- Haruslah
- Perlulah
- janganlah
KAD PUTIH
- supaya
- untuk
- kerana
- agar
KAD UNGU
- Selain itu,………………..2
- Di samping itu,………….3
- Seterusnya,……………..4
- Akhir sekali,……………..5
3. Pelajar diminta tabur, kutip dan susun kad mengikut warnanya.
(TABUR-TA,KUTIP-KU DAN SUSUN-SU)
4. Guru arahkan murid meletakkan kad yang telah diasingkan mengikut warna tadi diletakkan dalam petak seperti berikut:
1 MERAH | 2 BIRU | 3 HIJAU | 4 KUNING | 5 | 6 PUTIH | 7 | 8 UNGU |
5 .Penerangan cara menyusun perkataan.
PETAK 1-Nilai murni atau pengajarannya ialah (Nyanyikan mengikut
rentak lagu ‘Trek,tek,tek…’).
rentak lagu ‘Trek,tek,tek…’).
Nilai
murni
atau
pengajarannya
¡ ialah
PETAK 2-Halif Mahu Pergi Hutan Pakai Jaket (Nyanyikan mengikut
rentak lagu ‘Bangun Pagi’.)
rentak lagu ‘Bangun Pagi’.)
Ingat huruf pertama setiap perkataan iaitu H,M,P,H,P dan J.
Halifl
Mahu
Pergi
Hutan
Pakai
¡ Jaket
¡ PETAK 3-kita (kesemua kad perkataan berwarna hijau tertulis perkataan‘kita’
diletakkan dalam petak ini).
¡ Kita
¡ Kita
¡ Kita
¡ Kita
¡ Kita
¡ kita
¡ PETAK 4-Cuba tukarkan huruf pertama frasa Haikal Mahu Pergi Hutan Pakai Jaket kepada perkataan yang disediakan iaitu sama ada Hendaklah,Mestilah, Patutlah, Haruslah, Perlulah atau Janganlah (semua kad berwarna kuning).
¡ Jawapannya:
¡ H-hendaklah
¡ M-mestilah
¡ P-patutlah
¡ H-haruslah
¡ P-perlulah
¡ J-janganlah
hendaklah mestilah patutlah haruslah perlulah janganlah |
¡ PETAK 5-kosongkan.
¡ PETAK 6-letakkkan kad putih yang tertulis perkataan supaya, untuk, kerana, dan agar.
¡ CARA MENGINGAT ambil huruf pertama setiap kata hubung tadi dan jadikannya frasa ‘s u k a’.
s u k a supaya untuk kerana agar |
¡ PETAK 7-kosongkan.
¡ PETAK 8-Letakkan kad berwarna ungu yang tertulis penanda wacana Selain itu, Di samping itu, Seterusnya, dan Akhir sekali.(Nyanyikan ikut rentak lagu ‘Bangun Pagi’)
¡ Ingatkan pelajar, penanda wacana perlu diletakkan di permulaan ayat 2, 3, 4 dan 5.
Selain itu, ………………2 Di samping itu,……………….3 Seterusnya, ……………….4 Akhir sekali, ……………….5 |
¡ Akhirnya dapatlah satu petak yang lengkap seperti berikut :
1 Nilai murni atau penga- jaran- nya ialah | 2 Halif Mahu Pergi Hutan Pakai Jaket | 3 Kita Kita Kita Kita Kita Kita | 4 hendaklah mestilah patutlah haruslah perlulah janganlah | 5 | 6 s u k a supaya untuk kerana agar | 7 | 8 Selain itu, Di samping itu, Seterus-nya, Akhir sekali, |
¡ Perkataan dalam petak 2 kita gugurkan kerana perkataan itu dicipta hanya untuk membentuk satu frasa yang mudah diingati pelajar.