Photobucket

Penulisan

Bahasa Melayu Bahagian C


ABSTRAK
   Kaedah ini dicipta untuk :-
  •  membantu pelajar  TAHAP DUA (4,5 DAN6) adab menulis ulasan nilai murni (BM Kertas 2 Bahagian C)
  •  tinjauan:pelajar sukar mengeluarkan pendapat dan idea.
  •  tindakan:mencipta teknik TA-KU-SU Sambil Menyanyi Dalam Petak Ajaib untuk bantu pelajar.
  •  Selepas 8 minggu, prestasi pelajar meningkat (ujian pos).
  •  Dapatan soal selidik pula menunjukkan pelajar lebih mudah mengingati, memahami dan seronok belajar menggunakan teknik yang diperkenalkan.

REFLEKSI
  •  kebanyakan pelajar tidak tahu cara dan format.
  •   Ulasan Nilai Murni – bahagian C BM Kertas 2,  penyumbang 33% markah (20/60 markah).
  •   Sepatutnya menerima pelajar yang tiada masalah kerana sudah 2 tahun belajar tetapi   perkara sebaliknya berlaku.
  •   Antara komen:
            1.Cikgu, bahagian inilah yang paling susah untuk dijawab.
  2.Saya main hentam aje, cikgu…
  3.Saya tidak tahu cara hendak menjawabnya cikgu.
  4.Cikgu BM kata, awak tulislah apa-apa yang sesuai. Janji ada jawapan…
      -Kasihan kepada pelajar.
      -Bertindak untuk  membantu pelajar :
            1. menarik minat
            2. menulis ulasan nilai murni dengan baik
            3. memperoleh keputusan yang baik dalam UPSR
           

OBJEKTIF KAJIAN
       UMUM
  •           Mengubah tanggapan pelajar bahawa menulis ulasan adalah sukar.
  •           Membantu guru-guru BM mengajar dengan gembira dan menyeronokkan.
     KHUSUS
  •         Membantu pelajar.
  •         Membimbing pelajar dari satu tahap ke satu tahap.
  •         Memperkenalkan kaedah yang dapat menarik minat pelajar.
  •        Mengubah cara pengajaran guru supaya pelajar merasakan bahawa proses
  •     P&P  lalu  adalah menyeronokkan.


TINDAKAN YANG DIJALANKAN
   AKTIVITI 1-PENERANGAN BERKAITAN PETAK AJAIB
    1.Papar jadual yang mengandungi 8 ruangan dikenali sebagai ‘Petak Ajaib’.
1
2
3
4
5
6
7
8
     2.  Dalam kumpulan, pelajar diberikan kad-kad perkataan berlainan warna iaitu merah, 
         biru, hijau,   kuning,putih dan ungu.


    KAD MERAH
   Nilai murni atau pengajarannya ialah

      KAD BIRU        
  •    Halif
  •    Mahu
  •    Pergi
  •    Hutan
  •    Pakai
  •    Jaket

   KAD HIJAU
  •    Kita
  •    Kita
  •    Kita
  •       Kita
  •  Kita
  •   Kita
  KAD KUNING 

  •     Hendaklah  
  •     Mestilah   
  •  Patutlah  
  •     Haruslah   
  •      Perlulah  
  •      janganlah

      KAD PUTIH
    •   supaya
    •   untuk
    •   kerana
    •   agar


      KAD UNGU
    •              Selain itu,………………..2
    •             Di samping itu,………….3
    •             Seterusnya,……………..4
    •             Akhir sekali,……………..5
         3.    Pelajar diminta tabur, kutip dan susun kad mengikut warnanya.
          (TABUR-TA,KUTIP-KU DAN SUSUN-SU)
        4.    Guru arahkan murid meletakkan kad yang telah diasingkan mengikut warna tadi diletakkan dalam petak seperti berikut:
    1
    MERAH
    2
    BIRU
    3
    HIJAU
    4
    KUNING
    5
    6
    PUTIH
    7
    8
    UNGU

     5 .Penerangan cara menyusun perkataan.
        PETAK 1-Nilai murni atau pengajarannya ialah (Nyanyikan mengikut 
            rentak lagu     ‘Trek,tek,tek…’).
              Nilai 
              murni
              atau
              pengajarannya
    ¡  ialah
              PETAK 2-Halif  Mahu Pergi Hutan Pakai Jaket (Nyanyikan mengikut
            rentak lagu ‘Bangun Pagi’.)
              Ingat huruf pertama setiap perkataan iaitu H,M,P,H,P dan J.
              Halifl
                Mahu
             Pergi
             Hutan
             Pakai
    ¡  Jaket

    ¡  PETAK 3-kita (kesemua kad perkataan berwarna hijau tertulis perkataan‘kita’
    diletakkan dalam petak ini).
    ¡  Kita
    ¡  Kita
    ¡  Kita
    ¡  Kita
    ¡  Kita
    ¡  kita

    ¡  PETAK 4-Cuba tukarkan huruf pertama frasa Haikal Mahu Pergi Hutan Pakai Jaket kepada perkataan yang disediakan iaitu sama ada Hendaklah,Mestilah, Patutlah, Haruslah, Perlulah atau Janganlah (semua kad berwarna kuning).
    ¡  Jawapannya:
    ¡  H-hendaklah
    ¡  M-mestilah
    ¡  P-patutlah
    ¡  H-haruslah
    ¡  P-perlulah
    ¡  J-janganlah

    hendaklah
    mestilah
    patutlah
    haruslah
    perlulah
    janganlah



    ¡  PETAK 5-kosongkan.



    ¡  PETAK 6-letakkkan kad putih yang tertulis perkataan supaya, untuk, kerana, dan agar.
    ¡  CARA MENGINGAT  ambil huruf pertama setiap kata hubung tadi dan jadikannya frasa ‘s u k a’.
    s  u  k  a
    supaya
    untuk
    kerana
    agar


    ¡  PETAK 7-kosongkan.




    ¡  PETAK 8-Letakkan kad berwarna ungu yang tertulis penanda wacana Selain itu, Di samping itu, Seterusnya, dan Akhir sekali.(Nyanyikan ikut rentak lagu ‘Bangun Pagi’)
    ¡  Ingatkan pelajar, penanda wacana perlu diletakkan di permulaan ayat 2, 3, 4 dan 5.



    Selain itu,         ………………2
    Di samping itu,……………….3
    Seterusnya,     ……………….4
    Akhir sekali,     ……………….5


    ¡  Akhirnya dapatlah satu petak yang lengkap seperti berikut :
    1
    Nilai
    murni
    atau
    penga-
    jaran-
    nya
    ialah
    2
    Halif
    Mahu
    Pergi
    Hutan
    Pakai
    Jaket
    3
    Kita
    Kita
    Kita
    Kita
    Kita
    Kita
    4
    hendaklah
    mestilah
    patutlah
    haruslah
    perlulah
    janganlah
    5
    6
    s  u  k  a
    supaya
    untuk
    kerana
    agar
    7
    8
    Selain itu,
    Di samping itu,
    Seterus-nya,
    Akhir sekali,


    ¡  Perkataan dalam petak 2 kita gugurkan kerana perkataan itu dicipta hanya untuk membentuk satu frasa yang mudah diingati pelajar.